7 syytä miksi asiakkaat eivät viivy verkkosivullani

posted in: Kissaniitty kirjoittaa | 0

Toimiva verkkosivusto on nykyaikana yksi tärkeimmistä tavoista, joilla uudet asiakkaat voivat löytää yrityksesi. Ensimmäiset mielipiteet tuotteesta tai palvelusta luodaan jo verkkosivuilla. Tämän lisäksi verkkosivut ovat käytännöllinen väline, jota joko sinä itse, yrityksesi tai vanhat yritykseesi rakastuneet asiakkaat voivat jakaa sosiaalisessa mediassa. Parhaimmillaan toimiva verkkosivu tuo sisään uusia kiinnostuneita asiakkaita, huonoimmillaan saatat menettää kiinnostuneita ihmisiä.

Sivustolla viipyminen on suorassa suhteessa myyntiin

Usein kuitenkin päädymme tilanteeseen, jossa asiakkaat kyllä saapuvat sivullemme, mutta eivät viivy sivustolla tarpeeksi kauaa esimerkiksi lukeakseen uusimmista tuotteista. Missä on menty pieleen? Sinusta verkkosivustosi saattaa näyttää täydelliseltä, mutta vain aidot käyttäjät huomaavat pienet jopa ärsyttävät viat. Netin maailma on nopeatempoista ja tarkkaavaista, joten pienimmätkin häiriöt voivat olla kohtalokkaita. Tässä alla yleisimpiä syitä, joista johtuen surffaajat poistuvat yrityksesi sivuilta aivan liian nopeasti ja ratkaisuja etenkin WordPress -sivustolle.

(Etkö tiedä kuinka kauan vierailijat viipyvät sivustollasi? Yhdistä sivustosi Google Analytics:iin ja lataa sitä tukeva lisäosa kuten Google Analytics plugin by MonsterInsights)

Nettisivusto ei ole responsiivinen

Totuus on, että mobiililaitteet kännyköistä tabletteihin ovat vallanneet maailman. Lähes jokaisella suomalaisella on älypuhelin tai tabletti käytössään. Tämä aiheuttaa kuitenkin omia vaatimuksiaan verkkosivuille. Vaikka sivustosi näyttäisi hyvältä tietokoneen ruudulla, ei se välttämättä skaalaudu pienemmälle puhelimen ruudulle. Loputon zoomaaminen, linkkien toimimattomuus ja sivun hyppely laidasta toiseen alkaa nopeasti hermostuttaa käyttäjiä. Ajattele itsesi tilanteeseen, jossa joutuisit käyttämään toimimatonta verkkosivustoa kännykälläsi. Luultavasti vaihtaisit sivuston nopeasti toiseen mobiilioptimoituun sivustoon.

Tämän tilanteen korjaaminen on yleensä helppoa. Jos sisältö sivuillasi on muuten moitteetonta, saat mobiilioptimoidut sivut rakennettua suhteellisen pienellä kustannuksella. Vaikka sivustosi on responsiivinen, muista tarkistaa itse säännöllisesti, kuinka sivustosi toimii erilaisilla mobiililaitteilla.

Nettisivusto ei lataudu riittävän nopeasti

Netin käyttäjät haluat edetä nopeasti ja sujuvasti ilman ongelmia. Jos sivustosi ei lataudu tarpeeksi vikkelään, saattaa asiakas kyllästyä ja siirtyä muualle. Jo pienikin viive voi vaikuttaa paljon vierailijoiden mielipiteisiin. Tutkimusten mukaan liki puolet poistuu sivustolta kolmen sekunnin jälkeen! Koska nettisivuja on loputtomasti, voivat surffaajat valita toimivan sivuston sinun sivustosi sijasta.

Miten voit sitten korjata tämän ongelman helposti? Ensinnäkin tarkista sivustosi nopeus. Netistä löytyy useita sivustoja ja välineitä, joilla tämä onnistuu aivan ilmaiseksikin kuten Pingdom https://tools.pingdom.com/

Sivustoa voivat hidastaa mm.useat WordPress -lisäosat tai huono teema. Ehkä yleisin sivustoja hidastava kohde ovat kuvat. Aloitteleva verkkosivuston ylläpitäjä ei välttämättä tiedä, että kuvien kokoa tulisi pienentää ennen sivustolle lataamista. Erityisesti järjestelmäkameralla otetut kuvat ovat erittäin suuria ja vievät paljon muistia. Kun pienennät kuvien tiedoston kokoa, ne myös latautuvat nopeammin sivustollasi. Sen teet helposti WordPress:n lisäosalla ilman kuvankäsittelyohjelmaa https://wordpress.org/plugins/wp-smushit/ Toinen yleinen ongelma kohta on liiallinen samalle sivulle tungettu aineisto. Mitä enemmän yhdellä sivulla on ladattavaa, sitä kauemmin sen lataamiseen menee. Jos haluat yrityksesi sivustolle paljon kuvia tai videoita, muista jakaa näitä osiin erillisille sivuille. Voit käyttää myös välimuistin tyhjentämisessä auttavaa työkalua https://fi.wordpress.org/plugins/w3-total-cache/.
Työkalun käyttämiseen löytyy netistä paljon helppoja ohjeita.

Navigointi sivustolla on vaikeaa

Kun käyttäjä saapuu sivustollesi, tulisi hänen nähdä heti kaikki tärkeimmät navigointiin liittyvät linkit. Kuinka hän voi ottaa yhteyttä yritykseen, mistä hän voi lukea lisätietoa palveluista tai aukioloajoista. Selkeys on tärkeää. Jos asiakas etsii jotakin tiettyä sivustoltasi löytämättä sitä, he tuskin yrittävät uudestaan myöhemmin tai ottavat yhteyttä sinuun. Menetät potentiaalisen asiakkaan pienestä helposti korjattavissa olevasta syystä.

Mieti lista asioista ja sivuista, jotka asiakas haluaa löytää helposti sivustoltasi. Varmista, että näille sivuille ja tietoihin on helppo pääsy etusivulta. Kaikkien linkkien täytyy olla nimetty selkeästi. Kun käyttäjä painaa yhtä linkeistä ja päätyy sivulle, joka ei ole pääsivu, täytyy palaamisen pääsivulle tai muille tärkeille sivuille olla helppoa. Navigointipalkki sivun ylälaidassa tai sivussa on yksi yleisimmistä tavoista, joilla tämä tehdään. Vieraile muiden yritysten sivuilla ja vertaile tapoja, joilla he ovat ongelman ratkaisseet. Älä kopioi ketään, mutta ota ideoita.

Vierailijoita ei pyydetä toimimaan

Yksi puhutuimmista trendeistä viimevuosina sosiaalisessa mediassa ja verkkomarkkinoinnissa on ollut ns. ”Call-to-action” eli toimimisen pyytäminen. Käytännössä tällä tarkoitetaan, että asiakkaat alkavat toimia vain, kun pyydät heitä. ”Seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa”, ”ota meihin yhteyttä”, ”lue myös asiaan liittyvästä aiheesta täältä” ja ”jaa sivu ystävillesi” ovat ehkä yksinkertaisimpia esimerkkejä toimimisen pyytämisestä. Vaikka alkuun näiden sisällyttäminen sivustollesi saattaa tuntua suomalaisesta anelulta, toimii tekniikka aidosti. Kyseessä on kuin pieni muistutus vierailijoille.

Useimmiten paras idea on varmistaa, että tästä ”call-to-action”-kehotuksesta on hyötyä myös asiakkaalle. Esimerkiksi monet yritykset tarjoavat asiakkaille ilmaista lisämateriaalia, verkkokursseja tai alennuksia, jos he liittyvät sivuston postituslistalle. Myös säännölliset arvonnat tai kilpailut ovat hyviä tapoja innostaa asiakkaita toimimaan. Tärkeintä on löytää tapa, jolla saat juuri sinun yrityksesi asiakaskunnan tarttumaan toimeen.

Sisältösi ei vastaa kävijän odotuksia

Ihmisillä on aina odotuksia, kun he saapuvat sivullesi. Pienten ja suurten yritysten verkkosivuilta odotetaan erilaisia asioita. Jos yritykselläsi on verkkokauppa, olettaa asiakas löytävänsä sivustolta helposti käytettävän kauppapaikan. Jos taas tarjoat monia erilaisia palveluita, olettaa asiakas löytävänsä tarkat selitykset kaikista palveluista. Mieti millaisen kuvan haluat luoda yrityksestäsi ja luo verkkosivusto sen mukaan. Sivustosi on käyntikorttisi ja tukee brändiäsi.

Yritä tarjota kävijöille enemmän kuin he odottavat. Tämä luo positiivisen kuvan yrityksestäsi. Blogin täyttäminen sisällöllä, joka käsittelee yritystäsi sekä yrityksesi alaan liittyviä asioita, on yksi yleisimmistä tavoista saavuttaa tämä. Kun vierailija voi lukea heti pieniä vinkkejä tai ratkaisuja ongelmiin sivustoltasi ottamatta yhteyttä sinuun, kasvaa heidän arvostuksensa sinua kohtaan. Blogi on kuin pieni näyte siitä mihin yrityksesi todella pystyy. Asiakkaat palaavat useammin sivustollesi, kun he tietävät mitä odottaa sinulta ja yritykseltäsi.

Et ole esitellyt tarjoamaasi selkeästi

Lähes jokaisella yrityksellä on joko palveluita tai tuotteita, joita he myyvät asiakkaille. Verkkosivusi tärkein tehtävä onkin mainostaa näitä tuotteita asiakkaille ja kehottaa heitä käyttämään rahaa juuri sinun yritykseesi. Jos et ole esitellyt kaikkia palveluita ja tuotteita tarkasti, on vierailijoiden vaikeampaa tehdä ostopäätöstä. Lisää sivustosi päävalikkoon kohta tuotteille tai palveluille ja tämän linkin alle koko tarjoamasi tarkasti esiteltynä. Paras tapa on lisätä lista tuotteista tai palveluista ja niille lyhyet esittelyt. Kun asiakas sitten painaa tuotteesta, pääsee hän lukemaan vielä lisätietoja siitä ja sen ostamisesta sinun kauttasi.

Palveluiden ja tuotteiden esittely on helppoa. Jaa kaikki yleisimmät tiedot tuotteista, kuten materiaalit, koko, käyttötarkoitus, takuutiedot ja käyttöohjeet. Älä myöskään unohda lisätä kuvia eri kuvakulmista, paketista ja tuotteesta käytössä. Useat ihmiset ovat visuaalisia ja haluavat lukemisen lisäksi nähdä tuotteen ennen ostamista. Palvelun tapauksessa sinun täytyy selittää vielä tarkemmin kaikki pakettiin sisältyvät yksityiskohdat, koska myymäsi kohde ei ole konkreettinen. Et voi vain näyttää kaiken selittävää kuvaa.

Sivustosi on juuttunut menneisyyteen visuaalisesti

Yritysten verkkosivut olivat vielä muutama vuosi sitten erittäin pelkistettyjä, asiallisia ja suoraan sanottuna rumia. Nykyään hyvin pärjäävien verkkosivujen täytyy kuitenkin olla esteettisesti hyvännäköisiä. Kukaan ei halua viipyä kauaa rumalla sivustolla, mutta esteettisesti toimiva kokonaisuus taas saa asiakkaat viipymään entistä pidempään. Oikea väritys ja asettelu ovat kaiken perusta. Jos et itse hallitse nettisivun visuaalisuuteen vaikuttavista asioista, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Jokainen yritys voi kuitenkin pitää huolta nettisivunsa ulkonäöstä muistamalla muutamia perusasioita. Sivuston kuuluu kuvastaa sinun yritystäsi. Tämä johtaa juurensa jo aikaisemmin puhuttuun kohtaan siitä mitä vierailijat odottavat sivustoltasi. Pienen käsityöläisen sivusto voi olla värikäs ja hauska, kun taas taloushallinnon palveluita tarjoava yritys leimataan nopeasti epäpäteväksi tämän tyylisillä sivuilla. Minkälainen tahansa yrityksesi olikaan, yritä välttää esimerkiksi värien ja fonttien sekamelskaa, sivustoa ilman kuvia ja pitkiä tylsiä tekstejä niille sopimattomissa paikoissa. Katsojan täytyy pitää sivustosi ulkoasusta heti ensi silmäyksestä alkaen.

Jos et vieläkään ole varma mitä edellisistä kohdista sinun tulisi korjata, suosittelemme sinua testailemaan itse toimivuutta. Kukaan ei ole kieltänyt meitä vierailemasta omilla sivuillamme. Ajattele olevasi asiakas, joka vierailee sivustolla ensimmäistä kertaa, ja pidä mielessäsi kaikki yläpuolella mainitut kohdat. Parhaassa tapauksessa voit pyytää mielipidettä sivustosta asiakkailtasi. Jos tämä ei tunnu sopivalta ratkaisulta, pyydä sukulaisiasi, ystäviäsi ja yrityksesi muita henkilöitä vierailemaan sivustolla. Vaikka kauneus on katsojan silmässä, pätee visuaalisuuteen tietyt lainalaisuudet, jotka miellyttävät kaikkia.

Kerron niistä seuraavassa blogauksessa lisää!

Jos sillä välin tarvitset apua nettisivujesi kanssa, älä epäröi ottaa yhteyttä.